Daily Learnings

februari 9, 2007

Diruk

Filed under: Diverse,Life,Quotes — dailylearnings @ 8:39 pm
Deze morgen stapte ik opgewekt als altijd het kantoor binnen. Voor het wist had ik mijn eerste ‘learning’ van de dag al te pakken.
sva·ra·bhak·ti·vo·caal (de ~)
1 [taalk.] sjwa die ingevoegd wordt in een anders niet uit te spreken combinatie van medeklinkers [bv. tussen ‘l’ en ‘k’ in ‘melk’]

“Svarabhaktivocaal” Ja, ik had er ook nog nooit van gehoord maar het moet bij uitstek een van de mooiste woorden in De Dikke Vandale zijn.

De ‘u’ van Diruk als het eigenlijk Dirk is en dezelfde ‘u’ van meluk als het eigenlijk melk is.

Ooit vond Simon Carmiggelt het woord ‘epibreren’ uit. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt. Een prachtig woord en een even mooie betekenis maar vooral mijn favorite woord sinds mijn ontdekking ervan. “Svarabhaktivocaal” komt dicht in de buurt en krijgt hiermee een eervolle tweede plaats op mijn persoonlijke mooie-woorden-shortlist.

Merci Diruk !!

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

