Daily Learnings

oktober 5, 2006

Saai

Filed under: Impact,Internet,Life — dailylearnings @ 8:11 am

De politiek promotiemolen is in vollegang aan het ronddraaien. Zelfs het amazonewoud zal het gemerkt hebben. Er zijn heel wat extra bomen geneuveld om de papier stroom te kunnen bevoorraden. Ik probeer in mijn dag dagelijkse taken zoveel mogelijk zaken op een andere manier aan te pakken – Creativiteit -if you will. En dan hoop je dat als het moment daar is dat ook onze politieke vrienden eens kijken hoe ze op een creative manier hun potentiele fans kunnen behagen. Maar helaas…. ook dit jaar is het weer saaiheid troef. De ene grijze muis staat langs de straat naast de andere.

Er is me echter een groepje mensen opgevallen die het anders probeerde en er goed in slaagt. Nee TaniaNEE is een Antwerpse onpartijdige protestbeweging die de burger 10 reden geeft om NEE te stemmen op 8 oktober. Ze hebben daar een prachtige Tania die mee de boel trekt, een leuke affiche heeft gemaakt en gevleugeld door de straten van Antwerpen trekt. Hun site zit daarbij heel erg leuk in elkaar. Er is een fotodagboek, NEE-fragmenten en de 10 reden kun je in alle formaten bekijken. Kortom NEE doet heel goed zij best om op een originele manier uit de hoek te komen en doen dat bijzonder goed.

Laten we de verkiezingen nu toch eens proberen uit het grijze bestaan te halen. Waarom kan Ignace Crombé niet een Miss Verkiezing (voel je de woordspeling ;o) organiseren waarbij alle dames (die we toch verplicht op de lijsten moeten zetten) hun beste beetje voorzetten in een deflié (al dan niet in badpak of bikini). De winnares krijgt een eerste plaats op de lijst van haar keuze en 250 voorkeursstemmen voorsprong op de rest.  VTM zendt het uit, VT4 geeft ‘the making of’ en VRT brengt ‘Het leven zoals het is… Miss Verkiezing’ (volgend jaar heruitgezonden onder de titel “één jaar later”).Heidi

En toch moet ik besluiten met een ontnucheterden paradox in mijn betoog. Soms is saai wel duidelijk. Waarmee ik bedoel dat de meest saaie affiches het beste opvallen. Neem nu de affiches van CD&V waarop niet meer staat dan een kop van een aanstormend politiek talent en zijn/haar naam. Niet mooi wel duidelijk en herkenbaar. VLD heeft wat meer variatie gestoken in de affiches. Een lijntje hier en daar en een persoonlijke slogan per politiek geweld. Leuk maar een stuk minder duidelijk in het straatbeeld. (Hierbij trouwens meteen een 2de kandidaat voor (de) Miss Verkiezing…)

En in the end gaat het er voor deze mensen over dat ze verkozen geraken. Ze willen niet creatief of origineel gevonden worden maar ze willen die zetel onder hun gat.

Dus is mijn learning van vandaag: politiek dood creativiteit omdat het nu eenmaal de beste manier is om verkozen te raken.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: